Belysningsløsning

Rigtigt lys gør det lettere at sælge biler

Bilcentret Middelfart

I Middelfart har Opel-forhandler Allan Nielsen udvidet og ombygget sin forretning med bedre kundeoplevelser og højere medarbejdertrivsel som pejlemærker. Belysningen har spillet en afgørende rolle.

Tre år i træk med titlen som årets Opel-forhandler og vinder af titlen i fire af de seneste fem år har langt fra givet Allan Nielsen, indehaver af Bilcentret A. Nielsen i Middelfart, lyst til at hvile på laurbærrene. Dagsordenen står på fortsat udvikling af salget og kundetilfredsheden, og en for nyligt afsluttet gennemgribende ombygning og udvidelse af forretningens fysiske rammer, der inkluderer en komplet, ny belysningsløsning, skal være med til at sikre fortsat høj kundetilfredshed. Den er nemlig en af de helt afgørende parametre i de mange kvaliteter, der bliver målt på, når årets Opel-forhandler skal kåres. 
 
Ikke mindst belysningen har fået stor opmærksomhed. Allan Nielsen har en enkelt gang i sine 35 år som selvstændig i autobranchen oplevet, at en uheldig kombination af neonbelysning og autolak resulterede i, at en kunde forlod butikken med en bil i en farve, han ikke var tilfreds med. Den situation ønsker den erfarne bilforhandler ikke at stå i igen.
 
”Kunden havde kun set den farve, han ønskede, i et udstillingslokale med lysrørsarmaturer. Da han så lakkens virkelige farve i dagslys udenfor, blev han skuffet, for selv om farven var helt korrekt, var den anderledes, end han havde forventet. Det havde jeg det rigtig skidt med, for en kunde, der har handlet bil hos mig, skal på enhver måde være tilfreds. Den episode åbnede mine øjne for, at god belysning i en bilforretning er meget vigtig,” fortæller Allan Nielsen.

Vægt på miljøet

Bilcentret A. Nielsens ombygning har sigtet på at forbedre salgs- og værkstedsmiljøet frem for at give mere plads. Det har gjort projektet relativt dyrt ud fra en ren arealbetragtning, men Allan Nielsen har lagt særlig vægt på at skabe et kunde- og medarbejdervenligt miljø. Det har blandt andet resulteret i en ny indretning af receptionsområdet og sælgerkontorer, der er flyttet ud midt i salgsarealet. Sammen med ny LED-belysning har det skabt en mere lys og imødekommende bilforretning. 
 
”Det vigtigste for mig er, at vi har en belysningsløsning, der fungerer i forhold til kunderne og de ansattes trivsel, og jeg er meget tilfreds med den løsning, vi har fået. Vi har et effektivt belysningsanlæg, med den rigtige farvegengivelse i selve udstillingen og lyset i kontorerne er med lavere farvetemperatur så det er mere blødt. Det betyder, at vores biler bliver præsenteret flot, og at vi er mere afslappede i hovedet efter en arbejdsdag, og det har jeg savnet,” siger Allan Nielsen. 

Brug for ny lysberegning

Belysningen i Bilcentret A. Nielsens salgsudstilling og kontorer er projekteret og monteret af elinstallatør Martin Nielsen fra Bogense på Nordfyn. Han har taget udgangspunkt i CoreLine LED-indbygningsarmaturer fra Philips, som er designet til nem udskiftning af traditionelle armaturer. På grund at den omfattende ombygning var der imidlertid behov for en helt ny lysberegning, hvor Martin Nielsen fik efterberegnet sit layout hos stål- og teknikgrossisten Lemvigh-Müller, der har leveret Philips-armaturer til projektet.
 
”Når det handler om store salgs- og udstillingsarealer er et varieret lysniveau særlig vigtigt da det giver et interessant lys, med mulighed for at fremhæve særlige detaljer eller biler. Men samtidig skal regelmæssigheden overholdes, så i de tilfælde, benytter jeg mig af muligheden for at få efterkontrolleret mine egne beregninger. Det giver stor sikkerhed for et godt resultat,” siger Martin Nielsen, der også selv er tilfreds med den løsning, han har installeret hos Bilcentret A. Nielsen.
 
”Slutresultatet bliver bedre, når der bliver ofret lidt mere opmærksomhed på belysningen. Hvis den indgår i en samlet bygherreleverance, som det ofte er tilfældet i bygge- og renoveringsprojekter, kommer den laveste fællesnævner nogle gange til at afgøre niveauet. Det giver sjældent den bedste løsning,” siger han.
 
Ud over løsningen med forskellig farvetemperatur til udstillings- og kontorområder har Martin Nielsen anbefalet dæmpningsmulighed på lyset i kontorer og et nyt møde- og undervisningslokale, som kan adskilles fra udstillingsarealet og bruges til undervisning, kurser og mødeaktivitet, blandt andet i Opel-forhandlerforeningen, hvor Allan Nielsen er et engageret medlem.

 

Går imod strømmen med ét mærke i butikken
I en tid, hvor stadig flere bilforhandlere etablerer såkaldte multibrand-huse, hvor flere forskellige mærker forhandles under samme tag, har Opel-forhandler Allan Nielsen i Middelfart valgt at gå i den stik modsatte retning. Bilcentret A. Nielsen i Middelfart er trods det mærkeneutrale navn en ren Opel-butik, og det tyske mærke, som amerikanske General Motors i foråret solgte til franske PSA, er og forbliver det eneste bilmærke i butikken i Middelfart, bedyrer Allan Nielsen. 
 
”Jeg ved, at det er at gå imod strømmen, men jeg er overbevist om, at det er den rigtige strategi i forhold til den forretning, jeg ønsker at drive. Med fuldt fokus på et enkelt mærke er det lettere at sælge. Du kan helt enkelt dit mærke bedre, når du kan koncentrere dig 100 procent om det, og det kan kunderne mærke,” siger han.

Bredere sortiment

Enkeltmærkestrategien betyder ifølge Allan Nielsen også, at han bedre kan tillade sig at være lagerførende i et bredt sortiment. I Middelfart kan Opel-interesserede således finde både coupé-biler og sportsvogne i Opels originale performance-trim, OPC.
 
”Med flere specialmodeller er vi i stand til at tiltrække kunder fra både Jylland og Sjælland, og så hjælper det også, at vi er centralt placeret i landet,” siger Allan Nielsen.
Han frygter ikke, at kunderne vil vende blikket mod andre forhandlere for at finde mere at vælge imellem.
 
”Opel har opbygget et meget bredt program med både traditionelle biltyper og de crossover-modeller, som lige nu er særligt efterspurgte. Det betyder, at man som Opel-forhandler har gode modeller at byde ind med, uanset hvilken biltype en kunde er interesseret i”.

Skjul beskrivelsen
Fakta
Bilcentret A. Nielsen i Middelfart
Sag:

Belysning til salgs- og kontorlokaler, Bilcentret A. Nielsen, Middelfart

El-installatør:

Martin Nielsen ApS, Bogense

Belysningsleverandør:

Lemvigh-Müller

Belysningsproducent:

Philips

Belysningsarmaturer:

CoreLine indbygningsarmaturer, 60x60 cm. I salgsarealet er der valgt armaturer med farvetemperatur 4000 K for at sikre, at bilernes farve gengives ligesom udendørs. I receptionsområde og kontorer er der valgt armaturer med farvetemperatur 3000 K, som giver et mere varmt lys.

Galleri

Henvisning til produkter